Hogyan tegyük felhasználóbaráttá az oldalunkat?

Oldalunk felhasználóbaráttá tétele az egyik legfontosabb dolog, amivel csak foglalkozhatunk. Egy mikrosite esetén ez ugyanolyan fontos, mint egy komolyabb portál rendszernél vagy közösségi oldalnál. Rengeteg tanulmány készült az évek során, melyek néhány fontosabb eredményével foglalkozunk.

Űrlap feliratokat a mezők fölé tegyük!

Kutatások szerint nem mindegy, hogy miként helyezzük el a szövegmezők címeit és a hozzájuk tartozó magyarázó szöveget. A legtöbb esetben balra a mező mellett szerepelnek a feliratok, ami design szempontjából kiváló, de használni nem annyira jó.

Miért van ez? Mert általában a felhasználók a űrlapokat fentről lefelé haladva töltik ki, fentről lefelé haladva olvassák és értelmezik a látottakat, így egyértelműbb ha egymás fölé helyezzük az összetartozó információkat, ilyen megoldás a Delicious egyben Yahoo! regisztráció.

Ennek ellenére a Gmail, a Twitter, a Wordpress vagy a Stumbleupon, is két hasábos megoldást használ. Az ilyen megoldásnál nehéz eldönteni, hogy jobbra vagy balra legyen rendezve a szöveg a mezőkhöz képest. Ha balra rendezzük, akkor könnyű eligazodni a sorok között, de nem egyértelmű, melyik mezőhöz tartozik a felirat, ha pedig jobbra rendezünk könnyebben elveszítjük, hogy melyik sor is következik.

A tanulmány nem javasolja a vastagbetűs kiemelést az űrlap feliratoknál és magyarázó szövegeknél, bár erre vonatkozóan nem meggyőzőek a kutatási eredmények.

A látogatók az arcokra koncentrálnak!

Mindenki szeretné tudni, hogy mit is néznek meg először a látogatók az oldalán? Hogyan lehet valamire ráirányítani a látogató figyelmét? James Breeze vizsgálta alaposabban a kérdést és rávilágított, hogy leginkább az arcokra fókuszálunk, de ami még ennél is meglepőbb, hogy azt nézzük meg jobban, amire a képen látható személy néz.

A kutató saját 11 hónapos babáján is tesztelte a fókuszpont változást, a videó be is mutatja ezt!

A látogató design alapján értékeli az oldal hitelességét!

Milyen a jó webdesing? Nem túl megnyugtató, hogy a látogatóink a design alapján ítélik meg oldalunkat, pontosan úgy ahogy a könyvet is a borítója alapján értékelik, oldalunk hitelessége és sikeressége a megjelenésen múlik. Az egyöntetűség, a tipográfia, a színek, a stílus, mind számítanak. Az oldalunknak nem csak jó benyomást kell kelteni, de pontosan olyan formában kell közvetítenie a tartalmat, amilyenben azt a közönségünk elvárja!

Miért is fontos a hitelesség? A legtöbb weboldal szeretné, hogy személyes információk megadásával regisztráljanak, online vásároljanak, kérdőíveket töltsenek ki, reklámokra kattintsanak, a közösséggel tartalmat osszanak meg, szoftvert töltsenek le, vagy mentsék el a könyvjelzők közé az oldalt és jöjjenek minél gyakrabban vissza a látogatók. Ezen tevékenységek összességével mérhető egy oldal sikeressége.

Ha a web designnak van bármilyen hatása az emberek viselkedésére, akkor érdemes a legjobbat kihozni a lehetőségeinkből, hogy a sikeres legyen oldalunk. Ha az emberek hitelt adznak az oldalon található információnak, akkor valószínűbb, hogy meg tudjuk őket tartani. Ezzel szemben, ha az oldal megjelenése becsapós, vagy amatőr módon lett összerakva, akkor bizony már az első pillanatban elveszítjük a hitelességünket, nagy valószínűséggel a felhasználó nem marad az oldalon. Nem regisztrál, nem fog vásárolni, nem fogja kedvelni azokat a cégeket sem akik támogatják az oldalt, nem jön vissza,.

A Stanford Persuasive Technology Lab és a Makovsky & Company kutatásában egy -3-tól 3-ig terjedő skálán (-3 a legrosszabb és 3 a legjobb) értékelt 1481 internetező weboldalakat. Az összesítés a következő eredményt hozta.

Szakértelem/szakszerűség

Megnevezés

Értékelés

Gyors válasz a látogató által felvetett kérdésekre

1,83

Széleskörű információt ad és egy jelentős forrásra hivatkozik.

1,45

A szerzőkről minden fontos információ megtalálható az oldalon.

1,31

A bejegyzések tartalmaznak hivatkozásokat és referenciákat.

1,3

Az oldalon van kereső funkció.

1,18

Több nyelven is elérhetőek az információk.

0,98

Megjelennek az oldalon felhasználó vélemények és bírálatok.

0,77

Az érdeklődésünknek megfelelő tartalom választható ki az oldalon.

0,57

Az oldal felismeri a visszatérő látogatót.

0,39

Az oldalon megjelenik, ha díjat nyert.

0,31

Olyan információk vannak az oldalon, ami nem hivatkozik forrásokra, nincsenek előzményei.

-0,53

Tipográfiai hibák vannak az oldalon.

-1,26

Az oldal időnként és váratlanul elérhetetlen.

-1,29

Az oldal nem működő linket tartalmaz.

-1,42

Megbízhatóság

Megnevezés

Értékelés

Az oldal már korábban is hasznosnak bizonyult.

2,02

Feltüntették a cég címét, székhelyét.

1,67

Van kapcsolatfelvételhez telefonszám.

1,56

Kapcsolatfelvételhez van e-mail cím.

1,47

Az oldalunk linkje szerepel egy másik oldalon amiben a felhasználó megbízik.

1,26

Van jogi nyilatkozat.

1,21

Hivatkozások vannak külső forrásokra és tartalomra.

1,17

Az oldalt napilap, magazin vagy hírlevél ajánlja.

1,14

Az oldalt egy ismerős ajánlja.

1,03

Az oldalon felsorolunk közismert partnereket, megrendelőket.

0,67

Az oldal egy non-profit szervezeté.

0,66

Az URL vége .org.

0,25

Hirdetések

Megnevezés

Értékelés

Az oldalunkat hirdetjük a tévében, rádióban, óriásplakátokon, vagy egyéb helyen.

0,77

A hirdetések kapcsolódnak az oldal tartalmához.

0,22

Minden oldalon van egy vagy több hirdetés.

-0,60

Automatikusan felnyílnak új ablakban hirdetések.

-1,64

Nehezen elkülöníthető a reklám és a tartalom.

-1,90

Egyéb tényezők

Megnevezés

Értékelés

Az oldal tulajdonosának jó a hírneve.

1,97

Az utolsó látogatásunk óta volt az oldalon frissítés.

1,65

Professzionális a design.

1,54

Az oldal szerkezete érthető, jól átgondolt.

1,46

A design passzol a tartalomhoz.

1,21

Minden tranzakcióról e-mail érkezik.

1,20

Van nyomtatóbarát verzió.

0,99

Van lehetőség on-line élő kommunikációra a céggel.

0,62

Az oldal a keresőkben az első oldalon jelenik meg.

0,60

Az oldal az első helyen jelenik meg a keresőben.

0,51

E-kereskedelemre tervezett az oldal.

0,22

Olyan tartalom jelenik meg melyre nem számítottunk előzetesen.

0,11

Kötelező a regisztráció és a bejelentkezés.

-0,14

Üzleti célú az oldal.

-0,28

Harmadik fél által hostolt az oldal.

-0,43

Fizetni kell a belépésért.

-0,88

Lassan töltődik be az oldal.

-1,00

A domain név nem egyezik meg a cégnévvel.

-1,07

Az oldal olyan céghez kapcsolható akinek jogi vagy gazdasági problémája van.

-1,08

Nem megbízható oldalra visz át egy link.

-1,38

Nehezen lehet navigálni az oldalon.

-1,38

Ritkán frissül a tartalom.

-1,65

Tartsuk szem előtt, hogy a tartalom is jelentős tényező, azaz annak hasznossága, minősége, a hibák száma, a frissítések gyakorisága, a kezelhetőség és a szerzők hitelessége.

A felhasználók többsége nem görgetett, de már görget!

Korábbi statisztikák azt mutatják, hogy csupán a felhasználók 23%-a görgeti (scrolloz) végig az oldal tartalmát, 77%-uk csak azzal foglalkozik, ami éppen megjelenik az oldalkeretben, ráadásul a visszatérő látogatóknak csupán a 16%-a scrolloz le az oldal aljára. Ez is azt mutatja, hogy milyen fontos a kulcs elemek elhelyezkedése az oldalon, különösen azokon a helyeken ahova a látogató érkezik.

Ez nem jelenti azt, hogy mindent össze kell zsúfolni az oldal tetejére (fold - az a rész amit egyszerre látunk a böngészőben az oldal megnyitásakor), csak annyit jelent, hogy ésszerűen kell a helyet kihasználni. Az rengeteg információban elvész a látogató és azt sem tudja hova kattintson, merre menjen.

Minden oldalon kiemelt helyen legyen az oldal neve, hogy milyen információhoz juthat itt a látogató és a navigációs eszköz, ezekből látja milyen lehetőségei vannak, merre mehet tovább.

A felhasználói szokások változnak, így a görgetési szokások is átalakultak. A legújabb kutatások azt bizonyítják, hogy a legtöbb felhasználó igenis görget, sőt az oldal legaljáig. Mára a többség inkább görget, mint lapoz, ezért nem feltétlenül kell a legfontosabb tartalmat az oldal tetejére elhelyezni. Ezért is érdemes jól elkülöníthető részekre osztani az oldalt, a könnyebb áttekinthetőség érdekében a sok üres téret ajánlott használni.

A kék a legjobb link szín

Egyedi megjelenést adni az oldalunknak remek dolog, ha az nem megy a használhatóság rovására, de biztonságosabb ha a bevált módszereket alkalmazzuk. Amikor egy új oldalra érkezünk ott keressük a funkciókat, ahol azokat már máshol megszoktuk. Ez a felhasználói mintakövetés. A látogató elvárja, hogy a megszokott dolgokkal találkozzon az oldalon úgy, mint a hivatkozások színe, a logó az elvárt helyen (bal fent) megjelenjen, a megszokott módon tudjon navigálni és így tovább.

Milyen színű legyen a hivatkozás? Az első fontos szempont, hogy eltérjen a háttértől és környezetétől, tehát sötét környezetben világos és fordítva. Másodsorban el kell különülnie színben is a kenyérszöveg színétől. Robert Pearson és Paul van Schaik kutatásai szerint a legjobb hivatkozás szín a kék, ami a böngészők alapértelmezett link színe, melyet a legtöbb felhasználó ismer, jól tud használni és elvárja, hogy ezzel a színnel találkozzon. Nem okoz gondot más színű linkek használata sem, de befolyásolja a hivatkozások megtalálásának idejét, ezáltal az oldal használatát.

A Google minden hivatkozását kék színnel jeleníti meg, mert ez az amivel minden böngészőben, minden felhasználó találkozott már, így biztosan kényelmesen fogja tudni használni.

Az ideális keresőmező méret 27 karakter

Mi az ideális keresőmező méret? Van egyáltalán ennek jelentősége? Sokak szerint igen nagy jelentősége van a méretnek. A legtöbb oldalon nagyon kicsi keresőmezővel találkozhatunk, aminek hátránya, hogy hosszabb kereséseknél a mondatnak, vagy szavaknak csak egy része látszik, így nem tudjuk átolvasni, vagy könnyen javítani a hibát.

A keresőmezők átlagosan 18 karakter szélesek, melybe a keresések csupán 27%-a fér bele, 27 karakter széles keresőmező esetén viszont már a keresések 90% elfér. Itt is a Google a legjobb példa!

Az üres hely segíti az érthetőséget!

Az paragrafusok, képek, gombok és egyéb elemek közötti üres hely (white space) tagolja az oldalt, ezáltal teret nyit a különböző elemeknek. Csoportosítani tudunk összetartózó dolgokat ha csökkentjük és jobban el tudunk választani elemeket ha növeljük a térközt. Így érzékeltetni tudjuk a tartalmi kapcsolatot és a hierarchiát az oldal megjelenésén keresztül is.

Az üres tér olvashatóbbá teszi a tartalmat, így a paragrafusok közötti hely, a margók nagysága akár 20%-al is javíthatja az értelmezhetőséget. Az olvasó jobban tud koncentrálni a jól tagolt, átlátható szövegre.

Mérhetően nem befolyásolja a működést az üres tér, a fejléc, vagy a margó, de nagyban javítja a felhasználói elégedettséget és az élvezeti értéket.

A hatékony teszt nem kell, hogy széleskörű legyen!

Jackob Nielsen megállapítása szerint 5 felhasználó elegendő az oldalunk teszteléséhez, azaz ennyi felhasználó megtalálja a hibák 85%-át és csupán 15 teszt felhasználó kell ahhoz, hogy minden hibára fény derüljön.

A legnagyobb és legtöbb problémát 50%-ot, az első két felhasználó találja meg, a többiek ezeket erősítik meg és rámutatnak a kisebb problémákra. Ez is azt mutatja, hogy a hatékony tesztelésnek nem feltétlenül kell széleskörűnek és drágának lennie. A legnagyobb arányú javulás a 0 és az 1 teszt felhasználó között van, a legkevesebb is több, mint a semmi. Teszteltessük oldalunk használhatóságát!

Az informatív termékoldal segít kitűnni!

Ha az oldalunk termékek értékesítésével foglalkozik, akkor különösen fontos, hogy a bemutató oldalak minden fontos információt tartalmazzanak. A tapasztalat az, hogy a hiányosan vagy hibásan feltüntetett információk 8%-ban problémát, 10%-ban a felhasználó elvesztését eredményezik.

Részletes információval kell ellátni a látogatót, de nem szabad abba a hibába esni, hogy túl sok adattal árasztjuk el egyszerre. Tálaljuk a tartalmat emészthető formában! Tegyük átláthatóvá az oldalt kisebb darabokra osztással és sok alcímmel, tegyünk fel sok képet és kerüljük a szakzsargon, vagy a bonyolult kifejezések használatát, amit az átlagos felhasználó valószínűleg nem is ért! Legyen könnyen elérhető a részletes információ, hogy azok igényeit is kiszolgáljuk, akik mindenre kíváncsiak!

Reklámvakság

A felhasználók nagy része már fel sem fogja az oldalon megjelenő reklámokat. Ez nem is lenne gond, de a reklámokra hasonlító tartalom is elkerüli a figyelmüket. Ezért érdemes minden ilyen próbálkozást elvetni, egy hatalmas gombokkal ellátott navigációs panel könnyen összekeverhető egy bannerrel, ami nagy mértékben rontja az oldal megítélését és a használhatóságot.

Marketing szakértők állítása szerint ha a reklám hasonlít a tartalomhoz, akkor többen kattintanak rá, nagyobb a vásárlók száma. De gondoljunk csak bele, ha a felhasználónk az oldal részének tartott elemre kattint és az közben egy reklám, biztosan átverve érzi majd magát, mérlegeljünk, hogy melyik a fontosabb a rövidtávú haszonszerzés vagy a hosszútávú bizalom építést.

Összegzés

Ne akarjuk újra kitalálni az internetet! Már vannak bevált módszerek alkalmazzuk azokat, főleg ha jól működnek! Egyszerre csak keveset változtassunk az oldalunkon és figyeljük a felhasználók reakcióját. A tesztelés mindennél fontosabb. Ne úgy tegyük fel a tartalmat az oldalunkra ahogy az nekünk a legjobb, hanem úgy ahogy azt a látogatónk elvárja! Tanuljunk a jobbaktól!

gballa
2009. november 27.

Forrás: 10 Useful Usability Findings and Guidelines

 

© 1994-2011 Deepskeye Systems - info@deepskeye.hu