6 szempont amit figyelembe kell venni honlap tervezésnél

Miért fontos a funkciók és a design kapcsolata? Miért fontos, hogy egységes tartalmat kínáljunk? Miért törekedjünk az egyszerű kezelhetőségre? Számít-e weboldalunk megjelenés? Számít-e, hogy milyen jól és mennyire gyorsan működik az oldalunk? Hatással van-e offline tevékenységünk online megítélésünkre?

Ezekkel a kérdésekkel foglalkozunk néhány mondat erejéig, irányt mutatva azok számára akik nem tudják, hogyan induljanak el weboldaluk megjelenésének kialakításával. Ajánlásokat fogalmazunk meg, melyeket mindenki saját profiljának megfelelően értelmezhet.

1. A design hozzásegít a sikerhez!

Általánosságban elmondható, hogy akkor lesz hitelesebb az oldalunk, ha felismerjük a hallgatóság igényeit, olyan eszközöket és tartalmat nyújtunk, mely összhangba van az elvárásokkal. Azok akik hasznosnak találják oldalunkat, általában rendkívüli mértékben megbízhatónak is ítélték. A hasznos és segítő 'feature', mint a friss tartalom, a gyors válasz a látogatói kérdésekre, az e-mail megerősítés on-line tranzakcióknál, a keresési funkció, a nyomtatóbarát változat és a kapcsolati információk - mindegy, hogy telefon, cím vagy e-mail cím -, mind erősítik a felhasználóinkkal kialakított kapcsolatot. Ezek megjelenése kritikus pont lehet, akármennyire is jók a funkciók, akármennyire is hasznos a tartalom, rossz megjelenéssel versenyképtelenek vagyunk. Ha ezt felismerjük, akkor már csak egy lépés, hogy olyan oldalképet alakítsunk ki, mely támogatja a funkciókat. Így a design is segít sikerre vinni oldalunkat.

2. Vigyázzunk a tartalom egységére!

A tartalom egysége jelentős hatással van arra, hogy mennyire tartanak hitelesnek a látogatók. Nem szívesen használnak az emberek olyan oldalt, ahol nem különül el egymástól a reklám és a tartalom. Ha túl sok az oldalba épített vagy a felugró ablakban megjelenő hirdetés, esetleg megtévesztjük a látogatót teljesen hiteltelenné válunk. De ugyanazok a felhasználók, akik a trükközést észreveszik és nem szeretik, előnyben részesítik az olyan oldalakat ahol a hivatkozások megfelelőek, a szerzőkről részletes tájékoztatást kaphatnak, nem találkoznak zavaró reklámokkal, nem akadályozza őket felugró ablak, nem lóg bele a tartalomba vásárlásra felhívó felirat, nincsenek megtévesztő az oldal cikkeihez hasonló reklámok. Nagyon fontos, hogy ne tördeljük a tartalmat oda nem illő elemmel.

3. Egyszerű kezelhetőség!

A navigációs rendszer minősége közvetlen hatással van oldalunk megítélésére. Az olyan visszajelzéseket, melyben a felhasználók a kezelhetőségre panaszkodnak nagyon komolyan kell venni. A rossz felépítés és nehézkes eligazodás kifejezetten kellemetlen a látogatónak. A jól átlátható felépítés viszont kifejezetten előnyt jelent különösen egy induló oldalnál. A vezérlő funkciókat mindenki használja, ezért fordítsunk rá különös figyelmet, weblapnak könnyen kezelhetőnek és áttekinthetőnek kell lennie!

4. A megjelenés számít!

A gyönyörű design nem javít a gyenge funkcionalitáson, de jelentős hatással van a felhasználóra. Jobban elhiszik egy szépen kialakított, jó megjelenésű oldalnak, hogy valóban értékes információval szolgálhat az adott témában, így közvetve hitelesebbnek is ítélik az ilyen oldalt.

Nagyon fontos szem előtt tartanunk, hogy nem siklanak el a látogatók az egyszerű szépség- vagy helyesírási hibák felett. Az apró hibák legalább olyan jelentősek a külső szemlélő számára, mintha a cégünk anyagi vagy jogi problémával küzdene!

Természetesen a megjelenéssel összefüggésben más is számít, ha az URL-ben nincs benne a cég neve, vagy valamilyen harmadik fél - hoszter, szponzor - neve is szerepel a domain névben, akkor bizony már kétségek merülnek fel a látogatóban hitelességünkkel kapcsolatban. A megjelenés minden apró részlete számít!

5. Minden jól és gyorsan működjön!

Egyszerű technikai hibák legalább olyan súlyos csapást mérnek oldalunkra, mint a rossz design vagy a hibás navigáció. A nem működő hivatkozások, az előre nem jelzett honlap leállás a legrosszabb, amivel találkozhat az érdeklődő. Ezek a hibák végleg el is veszik bárki kedvét az oldalunk további böngészésétől.

Jó ha tekintettel vagyunk az internet globális voltára, illetve a sávszélességből eredő különbségekre is. Egy egyszerű design a gyorsabb megjelenése miatt jelentős előnyben van egy lassan betöltődő bonyolult grafikával, vagy videókkal megtűzdelt oldallal szemben.

6. Ügyeljünk saját és partnereink hírnevére!

A cégünk valós helyzete jelentős hatással van a online próbálkozásainkra. Nem meglepő módon egy jó megítélésű cég jobb helyzetből indul az internetes kommunikációban, fordított esetben még az előítélettel is meg kell küzdeni. Ugyanez a helyzet a partnereinkkel kapcsolatban is, az ő helyzetük is jelentős hatással van a mi minősítésünkre. Egy hiteles oldallal történő összekapcsolódás jó hatással lehet oldalunkra, még a hiteltelen kapcsolat káros.

Természetesen az itt leírtak általános érvényű megállapítások, nem alkalmazhatóak minden helyzetre és mindenkire. Használjuk ezeket a gondolatokat ajánlásként, alakítsuk át a leírtakat saját honlapunk profiljához. Ha nem boldogulunk kérjünk segítséget szakértőtől.

gballa
2009. december 1.

Forrás: Stanford-Makovsky Web Credibility Study 2002 Investigating what makes Web sites credible today; A Research Report by the Stanford Persuasive Technology Lab and Makovsky & Company

Címkék: arculat | honlap | tervezés | web
 

© 1994-2011 Deepskeye Systems - info@deepskeye.hu